Blog

kreatopolis Kako držati pažnju detetu ranog školskog i predškolskog uzrasta?

Kako držati pažnju detetu ranog školskog i predškolskog uzrasta?
Katarina Gajic / 21.12.2016

Svima nam je poznato da u zavisnosti od uzrasta deteta, kao i njihove zrelosti, kognitivnog razvitka, zavisi kako če se dete ponašati dok mu se serviraju nove informacije, pogotovo prilikom određenih aktivnosti koje ima u predškolskom uzrastu. Neki mališani prosto ne mogu da se naviknu na bilo kakav red i disciplinu, a da ujedno pokušavamo da ih nečemu naučimo. Psiholozi tvrde da je poremećaj pažnje sve prisutniji, sa svakom nadolazećom generacijom. Da li dete ima problema, tačnije, kao što rekosmo, poremećaj pažnje, ili prosto zbog svojih godina prirodno ne može da se navikne na učenje, red i mir, na roditeljima je da se zapitaju.

Kao što učimo dete da vezuje pertle ili mu mi pomažemo pri bilo kakvoj motorici, tako je bitno i da se brinemo o koncentracija pri radu, koju često zanemarujemo, iako nas dete možda izluđuje sa svojim skakanjem, neposlušnošću i nespremnošću da mu se bilo šta objasni. Ne kažemo da su deca, pogotovo predškolci, predodređena da slušaju sva naša uputstva, niti to mogu. Ili da budu smireni u meri kojoj bismo mi hteli. Međutim, očito, baš zbog njihovog specifičnog doba, nekad je dobro diskretno upustiti se u lavirint pedagoškog poduhvata kao što je rad na njihovoj koncentraciji. Kako budu rasli, ova veština, nazovimo je tako, verujemo da će biti od koristi kako za vas, tako i za njih.

 

*Budite prisutni ali na pravi način

Ne možemo zanemariti prisutnost roditelja u detetovom razvitku. Ali, pitanje je, da li su roditelji zaista uključeni u određeni proces. Ukoliko sa mališanom provodite vreme, bilo da je to igra ili konkretno vreme posvećeno učenju, pobrinite se da vaše dete oseti vašu radoznalost i zaintrigiranost za određenu stvar, onoliko koliko i vi to očekujete od njega. Kada se dete nađe među odraslima, ono percipira ono što mu se servira uglavnom kao napad na na njega, upravo jer im se to na taj način predstavlja. Reč ,,moraš’’ ih plaši, a vaši uzdisaji i pokušaji da ih naterate na bilo šta, uzaludni su, ukoliko se dete ne poistoveti sa vama. Kada uvidi da postoji još neko zainteresovan za određenu tematiku, i to iskreno, detinje zainteresovan, osetiće se prijatno pored vas i verovatno se zapitati šta je to toliko mami zanimljivo.

 

*Dete ne mora za sve biti zainteresovano

Ukoliko ste se zapitali zašto vaše dete ne voli određene aktivnosti, odgovor ćete dobiti od njih samih. Dete nema mnogo filtera koje koristi pre nego što njegovo mišljenje izađe na videlo, pa se tako bez mnogo truda mogu isčitati neprijatnosti koje ima prilikom nečega što mu biva sevirano. Pažljivo razmislite o odgovorima koje vam dete daje. Nekad jeste u pitanju loš predavač, vaspitač, drugo dete, ustanova, ali nekada zapravo detetu nije intrigantna odredjena aktivnost. Takođe se može desiti da je to samo trenutno, a da se interesovanje pojavi, nestane, pa opet vrati. Treba razlikovati manjak koncentracije i odsustvo interesovanja, tačnije nekompatibilnost deteta sa odabranom aktivnošću.

 

*Podignite atmosferu adrenalinom

Kada se dat sadržaj obeleži određenim ciljem koji na kraju ima misteriozan ili njima uzbudljiv ishod, motivisanost deteta se uglavnom odmah poovećava. Krajni ishod možete otkriti samo delom, ili najaviti kao neku vrstu nagrade, ali ga obavezno povezati sa samim zadatkom. Na taj način, njima će biti jasno zašto se nešto radi, pa za njih sam proces počinje da dobija smisao. Uz sve to, pokažite i vi svoje uzbuđenje u vezi sa onim što sa decom radite, budite radosni i dinamični, te tako zaokružite čitavu atmosferu dozama adrenalina, i pokušajte da je sve vreme održavate. Nekim aktivnostima možete dodati i malo takmičarskog duha, što deci uvek biva zanimljivo.

 

*U okviru teme- slobodna tema

Dete je otišlo na čas plivanja. Vratili ste ga kući i sada sleduje domaći. Ili zadatak koji ste za njega prirpemili kao vreme koje provodite zajedno. Radite sa njima zanimljivu geografiju ili, ako je mališan sportskog duha, kako bi naučio nešto o biljkama, povežite sport sa prirodom. Recimo da ste tog dana odlučili šta ćete sa detetom učiti ili želite da sa njim uradite domaći zadatak iz određene oblasti. Prilikom rada, upitajte dete za mišljenje i da li postoji način na koji bi onoto drugačije uradilo. Podvucite mu se pod kožu davanjem slobode da eksperimentiše i da nametne svoj pečat u okviru zadate teme. Naravno, ne preterujete sa dopuštanjem. Već rastrojena deca iskoristiće vašu popustljivost i neće ispuniti zadatak. Održavajte autoritet, ali diskretno, laganim tonom, jasnim rečenicama, pogodite u metu detetovog interesovanja i bum! Saslušaće vas a zatim, uz vaš nadzor, uraditi zadato - ,,na svoj način’’.